Tjekliste til at opdatere din visuelle profil

De fleste virksomhedsejere bruger tiden på at løbe hurtigt med den daglige drift. Det resulterer ofte i, at den visuelle profil hænger i en tynd tråd og hverken er opdateret, konsistent eller knivskarp.

visuelle profil mørk

I denne artikel kan du læse om de syv trin, du bør se nærmere på for at tjekke, om din visuelle profil spiller. De syv trin er:

1. Hvornår har du sidst kigget på dit logo?

2. Er dine brandfarver ens på alle platforme?

3. Kan du ærligt sige, at du aldrig har brugt comic sans?

4. Er du formel eller sjov?

5. Bruger du billeder, som var et engangskamera, der aldrig bliver fremkaldt?

6. Pakker du dine produkter pænt ind?

7. Er dine medarbejdere nede med den visuelle profil?

Brandet er det første, dine kunder møder

Det visuelle design er en vigtig del af dit brand, fordi det er din virksomheds professionelle indpakning. Det er det første, kunderne møder – og det har derfor stor betydning for førstehåndsindtrykket. Den visuelle profil er med til at danne relation lige fra logo til hjemmesidebesøg og de sociale medier.
Et studie har vist, at besøgende på en hjemmeside i gennemsnit bruger 50 millisekunder på at danne sig et indtryk. Google har lavet samme undersøgelse og er helt nede på 17 millisekunder. 0,017 sekunder. På under et kvart sekund har dine potentielle kunder dannet sig et indtryk. Kan din visuelle profil bære det?
Et andet studie har, ikke så overraskende, vist, at jo bedre førstehåndsindtrykket var, jo længere tid blev de besøgende på hjemmesiden. Derfor kommer vi ikke udenom, at branding vigtigere end nogensinde før.
Din visuelle profil adskiller dig fra konkurrenterne. Den får dine kunder til at genkende dig. Det er din visuelle profil, der pakker dit produkt ind i de værdier, din virksomhed står for.
1. Logo
2. Farve
3. Skrifttype
4. Tone of voice
5. Billeder
6. Paketering
7. Medarbejdere

1. Hvornår har du sidst kigget på dit logo?

Hvis dit logo er tilbage fra 00’erne, har din virksomhed med stor sandsynlighed rykket sig en del siden. Det er muligvis tid til en opdatering. Overvej, om dit logo repræsenterer din virksomhed og de værdier, virksomheden står for i dag. Her er det også vigtigt at se på, hvordan farverne passer til resten af brandet.
En anden ting, der er vigtigt, når du genbesøger dit logo er, hvordan du bruger det. Sørg for at være konsekvent, så kunden altid kan genkende lige præcis dit logo. Du må aldrig skalere det, så du trækker det skævt eller vrider det Sørg for, at du ikke kaster rundt med det, så det lander forskelligt på præsentationer, brevpapir eller andre steder, du bruger det.
Visuelle profil 1

2. Er dine brandfarver ens på alle platforme? (Hjemmeside, sociale medier, trykte sager).

Hvis du ikke allerede har en bestemt farve, du bruger, så definer en-to primære farver, du bruger, hver gang du laver et opslag eller sender materiale ud til kunderne. Når du skal definere din virksomheds farve, så fokuser på, at farven repræsenterer virksomhedens værdier og resonerer med målgruppen. Overvej, om du skiller dig ud fra konkurrenterne, eller om du forsvinder i et af red ocean af sammenblandede akvarelfarver.
Når du har styr på farven/farverne, så åbn Word og skriv det ned sammen med resten af overvejelserne fra denne tjekliste og kald den “brand-identitet”.

3. Kan du ærligt sige, at du aldrig har brugt comic sans?

Skrifttyper har en effekt på den meddelelse, du sender. Er den blød, hård, venlig, formel? Når du vælger en skrifttype, så sørg for, den afspejler virksomhedens værdier og tone of voice. En formel skrifttype giver fx helt andre associationer end en håndskrift. Sørg for at bruge samme skrifttype, når du poster på de sociale medier (hvis muligt), når du laver præsentationer, på hjemmesiden, og hvor du ellers færdes. Og for alt i verden – brug aldrig comic sans – med mindre du er tegneserieforfatter. Så er det OK.
Skriv det ind i wordfilen.
Visuel profil

4. Er du formel eller sjov?

Uanset om du er sjov eller ej, så sørg for at være konsekvent med dine hilsner, din intro, dine jokes eller hvad der nu får dine kunder op ad stolen og hen til købsknappen. Din virksomheds tone of voice er en vigtig del af brandet, fordi det er med til at definere, hvordan kunderne opfatter virksomheden. Tænk på din målgruppe, og hvordan de forventer, en virksomhed som din kommunikerer. Nogle produkter egner sig ikke til jokes, selvom du måske er ret sjov. Gem dine jokes til næste familiefest, så dine kunder ikke stikker af.
Sørg desuden for, at kundeservice stemmer overens med virksomhedens værdier, uanset om det er i mails, på de sociale medier eller på hjemmesiden. Det gør en forskel for dine kunder. Og det er en måde at skille sig ud på – enten som formel afsender eller med en personlig stemme. Noter det i din wordfil – gerne med et par eksempler på sprogbrug.

5. Bruger du de samme billeder som dine konkurrenter?

Billeder siger stadig mere end 1.000 ord, så brug billeder, men brug dem med eftertanke. Der findes masser af gratiskataloger med stockbilleder, men pas nu på, det ikke bliver en kliche af kortklippede skjorteklædte mænd med et professionelt smil foran en Mac. Brug lidt tid på at overveje, hvad budskabet er, før du vælger et billede. Eller endnu bedre – tag dine egne billeder (hvis det passer til brandet) eller hyr en fotograf.
visuel profil

6. Pakker du dine produkter pænt ind?

Hvis du sælger fysiske produkter, så overvej, hvordan emballage og andet omkring produktet afspejler virksomhedens værdier (bæredygtighed, ansvarlighed, mormor-stil, kvalitet) og det materiale, emballagen er lavet af passer med resten af brandet. Hvis du sælger ydelser, så overvej, hvordan du kan pakketere dem i overenstemmelse med brandet fx farver, tone of voice, skrifttype, billeder.

7. Er dine medarbejdere nede med den visuelle profil?

Når du har været igennem de seks andre punkter, har du forhåbentlig en mindre wordfil med kloge ord om dit brand. Del den med dine medarbejdere. Din designmanual behøver ikke at være en coffe table-turner. En wordfil med de vigtigste principper om logo, fonte og farver kan gøre arbejdet.
Hvis du er nået igennem hele listen, så tillykke. Hvis du undervejs har skrevet det ned i Word, så applaus til dig.
Jeg tilbyder et gratis servicetjek af din visuelle profil. Det er helt uforpligtende, og du bestemmer selv, om du vil bruge min feedback. Jeg bliver ikke pigesur. Med mindre du har brugt comic sans.