En hjemmeside er din virksomheds digitale visitkort. Den bør stå knivskarpt og have et strømlinet design. Derfor bør du løbende opdatere din hjemmeside, så den afspejler din virksomheds professionalisme.

Hvornår har du sidst kigget på din hjemmeside med friske øjne? I denne artikel kan du læse om fem gode grunde til at redesigne din hjemmeside.
-
Din virksomhed har udviklet sig
-
Du har ændret målgruppefokus
-
Din virksomhed har skiftet retning
-
Designet er løbet fra tiden
-
Du har selv designet første udgave
Din virksomhed har udviklet sig
De fleste virksomheder udvikler sig løbende. Hvis din virksomhed har eksisteret i mere end fem år, er den sandsynligvis ikke samme sted, som da den blev stiftet. Der er måske kommet nye produkter til, et skarpere fokus eller nye konkurrenter på markedet, der har et mere professionelt design, som konverterer bedre. Derfor bør du overveje at redesigne hjemmesiden.
Genbesøg dine tekster og dit design for at se, om det stadig passer med det, du sælger. Se på teksten om produkterne, virksomheden og om dig selv. Hvad har ændret sig? Er det de samme visioner, eller har virksomheden udviklet sig?
2. Du har ændret målgruppefokus
Den store fælde er at tro, at det man sælger er relevant for alle. Når virksomheden har været i gang i nogle år bliver det mere og mere klart, hvem man skaber mest værdi for. Derfor bør du løbende stoppe op og se på de kunder, du har haft. Passer de med den målgruppe, du har opsat som kriterie, eller har de helt andre træk (køn, alder, geografi, præferencer)? Hvis du ikke allerede har personaer, så gør dig selv en tjeneste at lave to ud fra de kunder, der har været igennem din butik.
- Hvor handler de?
- Hvad spiser de?
- Hvor gamle er de?
- Har de børn? (etc)

Når det står klart, hvem du sælger til, er det nemmere at tilpasse og redesigne hjemmesiden til din målgruppe. Når du har en rød tråd i dit design, der er tilpasset målgruppen, skaber det tillid og positionering. Dine kunder altid ved, du er afsenderen, og du øger du muligheden for salg og trafik til siden.
3. Din virksomhed har skiftet retning
Måske startede du med en helt anden ide, end hvor du står i dag. Uanset hvilken ide din virksomhed er udsprunget af, skal du løbende justere din retning for at tilpasse den til dine kompetencer og dine visioner.
Når du eller virksomheden skifter retning, medfører det ofte nye produkter, ny målgruppe og/eller nye målsætninger. Derfor er det relevant at rebrande og redesigne hjemmesiden og andet grafisk materiale, der understøtter virksomhedens brand. Det kan være små justeringer, der skal til for at justere efter den nye retning, men i nogle tilfælde vil det være nødvendigt at se på hjemmesiden med helt nye øjne og genskabe det visuelle univers.
4. Designet er løbet fra tiden
Hvis din hjemmeside er over fem år gammel, er der stor sandsynlighed for, den er løbet fra tiden. Der er konstant innovation på hjemmesidedesign, teknologien, plugins og måder at brande sig på online. En gammel hjemmeside, der ikke er vedligeholdt, sender de forkerte signaler til den besøgende. Derfor bør du se din hjemmeside igennem for oldschooldesign, hvis den har et par år på bagen.
Det kan være farverne, der signalerer andre værdier, end det var tiltænkt, fordi tiden bringer nye associationer med sig. Det er også sandsynligt, at teksten skal have en overhaling og opdateres til nye krav, love og regler på området. Dine billeder trænger måske til et løft, hvis din hjemmeside er gammel. Generelt set er der populære temaer inden for hjemmesidedesign, der har sin storhedstid og dør ud igen. Derfor er det en god ide at se på dit design med friske øjne, så du ikke bliver oldschool og udvandet med et gennembrugt generisk tema.
5. Du har selv designet første udgave
Mange nyopstartede giver sig i kast med de fleste roller selv. Derfor har du måske ligesom mange andre nystartede designet første udgave af din hjemmeside selv. I så fald er det måske på tide at se på din side med friske øjne eller få andre til det. Fordelen ved at genbesøge dit design er, at du har flyttet dig, siden du designede siden selv. Dine produkter er blevet skarpere, du har indskærpet målgruppen, og dit brand lever på flere platforme og skal være konsistent.
Hvis du har brug for hjælp til at redesigne din hjemmeside, kan du læse dette blogindlæg eller kontakte mig. Jeg hjælper med alt fra redesign til ny hjemmeside, visuel identitet og grafiske elementer.