5 designtips til at optimere din hjemmeside

En hjemmeside er din virksomheds digitale visitkort. Det er typisk her, dine kunder lander, når de har fået en anbefaling eller skal læse op på din virksomhed. Og du har ca. 2 sekunder til at overbevise dem om at blive. Det er derfor essentielt, at din hjemmeside er gennemskuelig, knivskarp og visuelt dragende.

 

optimere din hjemmeside
Her er top fem designting, du bør se nærmere på, når du skal optimere din hjemmeside.

 

  1. Hvilken værdi skaber du?

Det første, du bør blive helt klar på, når du skal bygge eller optimere din hjemmeside er, hvilken værdi du skaber. Uanset om du sælger fysiske produkter eller ydelser er det vigtigt, at dine kunder, første gang de lander på din side, er helt klar på, hvorfor du er sat i verden, og hvad de skal købe af dig. Er dit marked yders konkurrencepræget – red ocean – er prisen en væsentlig faktor, og dine USP’er bør fremgå som en af de første ting på siden. Er det til gengæld blue ocean med langt mindre konkurrence og et mere nicheorienteret marked kan du i højere grad fokusere på dine eller produktets egenskaber og den forskel, du skaber.

 

  1. Hvem er din målgruppe, og taler din hjemmeside til dem?

Når du har styr på, hvilken værdi du skaber, skal du blive knivskarp på, hvem du skaber værdi for.
Hvis din målgruppe fx er ledere, skal udtrykket på hjemmesiden matche den målgruppe. Du bør derfor overveje farvevalg, tone of voice, måden du fremstiller din viden på, og du bør understøtte dine værdier med data. Ledere er typisk i den blå målgruppe (jvf. Kundemagneterne) og har brug for data og resultater for at opnå tillid til din virksomhed.

 

Er din målgruppe vordende mødre, er det nogle helt andre parametre, du skal skrue på. De skal føle sig trygge, når de lander på din side. Det kan blandt andet understøttes med billeder, bløde farver og særlige fonte. Hver målgruppe har hver sine kriterier, så sæt dig grundigt ind i, hvem du sælger til, før du bygger din hjemmeside.

 

  1. Har du det rette farvevalg?

Når du er helt klar på, hvilken værdi du skaber, og hvem du skaber den for, kan du begynde at overveje hvilke farver, hjemmesiden skal bære præg af. Der er ingen grænser for, hvordan du kan sammensætte dit farvevalg. Det vigtigste er, at du er konsekvent ved brug af farverne, og at dine knapper skiller sig ud, så kunden kan finde dem.

 

Hvis vi igen antager, at du sælger til ledere, vil en klassisk corporate farveskala være blålig, da mørkeblå udstråler faglighed, ansvarlighed og loyalitet. Som kontrast til den blå farve kan du anvende nogle af de mange værktøjer, der findes til at sammensætte farveskalaer. Se fx. Adobe eller Coolors.

 

  1. Hvad siger dine fonte?

Dit valg af fonte er mindst lige så vigtigt som farverne og er yderst undervurderet. Din font er med til at indramme, hvem afsenderen er, og hvad budskabet er.

 

SaaS-virksomheder har typisk en letlæselig moderne font med et twist, der straks får de besøgende til at spotte, om de er landet det rette sted. Finansielle virksomheder har ofte en meget klassisk font uden seriffer – for at fremstå moderne i en konservativ branche. Hjemmesider, der sælger til kvinder, bruger ofte fonte som Playfair Display eller Didot. Det er fonte med seriffer, som understreger et feminint budskab.

 

Du kan med fordel vælge en displayfont til overskrifter, der skiller sig lidt mere ud og er med til at indramme designet. Displayfonte har en lidt ringere læsevenlighed, men er effektfulde til at bringe budskabet ud.

 

  1. Er din billedstil konsekvent?

Som med alt andet på hjemmesiden skal også billedstilen være gennemgående. Overvej, hvad billederne skal udstråle og gå på opdagelse i gratisarkiver som fx Unsplash. Når du har fundet din stil, så overvej, om der skal være et filter på alle billederne, eller om du kun vil have sort/hvid-billeder for have en ensrettet stil. Du kan redigere og lægge filtre på i værktøjer som Photoshop Express eller Canva.

 

Når du har alle fem parametre på plads, er du sikker på en mere ensrettet visuel kommunikation på din hjemmesiden. Det skaber tillid hos dine kunder – og højere konvertering.

 

Hvis du har brug for hjælp til at komme helt i mål med designet eller mangler hjælp til at analysere din målgruppe, så kontakt mig endelig. Jeg hjælper dig meget gerne helt i mål. Send mig en besked, så kan vi tale om, hvordan jeg bedst kan hjælpe dig med at optimere din hjemmeside.